מסע הגיבור והשימוש בו ככלי מעצים ונותן השראה בטיפול בילדים,
פותח על ידי wowmom

הרציונל

כשעולם הדמיון  שזור בתוך התהליך הטיפולי הוא נותן תוכן ומהות חדשה לתהליך כולו.
הסיפורים מחברים את הילד ל"למה" דמיוני, הם מעצימים את כוחותיו של הילד ונותנים לו אחריות ושליטה בתהליך השינוי.

מסע הגיבור הוא מודל  מעורר השראה. אימוץ המוטיבים והכללים של המודל לתוך התהליך הטיפולי יוצר חיבור, השראה, העצמה ומוטיבציה לילדים בתוך התהליך.

הצצה לעולם המופלא של מסע הגיבור 

כל אחד רוצה (וגם יכול) להיות גיבור

מסע הגיבור – הוא תהליך בו הילד יהפך לגיבור

בעוד שלרוב, ילדים נקראים לטיפול כדי לפתור חולשה וקושי, מודל "מסע הגיבור" קורא להם ומתייחס אליהם כגיבורים.הגיבורים יוצאים למסע בו יגלו ויחשפו את הכוחות הטמונים בהם, יתגברו ויתמודדו  עם הקשיים שלהם. אותם קשיים שבגללם באו לטיפול מלכתחילה.

"מסע הגיבור" מדבר אל הילד ברמה עמוקה, נותן משמעויות לקשיים ולדרך. הילד  לוקח חלק בסיפור,
ובכך בעצם מסכים בצורה עקיפה להיות חלק מהטיפול. הוא מגויס לטיפול והוא מסתכל עליו ממקום אחר.

הסיפור האינטראקטיבי  מתפתח עם הרחבת הדרישות של המטפל מהילד ונעשה קשר הדוק בין הפעילות הטיפולית הנדרשת, להתפתחות הסיפור. דבר המאפשר למטפל להעלות את הדרישות הטיפוליות מחד, ומעלה את המחויבות והמוטיבציה של הילד מאידך.

הסיפור  שומר על מסגרת של רצף והמשכיות – הוא שוזר את העבודה בקליניקה עם העבודה שנעשית בבית. בעזרת הסיפור העבודה בבית מקבלת משמעות שהילד מבין  דבר שיש לו חשיבות  להתפתחות והתקדמות בתהליך הטיפולי.

 

ההורים וגם המשפחה המורחבת מקבלים תפקיד והם חלק מהמסע. המטרה היא לאפשר להם לתמוך בילד כדי שלא ירגיש בודד במסע שלו. כדי שההורה יוכל למלא את תפקידו וללוות את הילד הוא יקבל מהמטפל כלים שיעזרו לו להפוך לחלק מעצים בתהליך.  

הכלי המרכזי שמלווה את המסע הוא סיפור "הטירה התלויה". בערכה יש מפה, סיפור מסגרת דמויות, גלגלי הצלה, ועזרים נוספים שהם אמצעי לשפה משותפת ומחברת עם הילד.

אז מה זה מסע הגיבור ?

 המונח "מסע הגיבור" נטבע ע"י ג'וזף קמפבל Joseph Campbell, בספרו 
"The Hero with a Thousand Faces"

קמפבל חקר מיתוסים בקרב תרבויות שונות בעולם ומצא שבכול המיתוסים שזורים דפוסי סיפור משותפים. דפוסי הסיפור הללו כל כך מובנים בנפש האנושית, שאפילו גם בימינו, סרטים וסיפורים מודרניים עדיין משתמשים בהם כדי לשקף את חיי היומיום ואת מסע החיים שלנו.

את הדפוסים הללו אנו פוגשים בכל תרבות ובכל זמן – מסיפורי התנ”ך והמיתולוגיה היוונית, ועד לספרות ולקולנוע עכשוויים. - וזאת מן הסיבה הפשוטה הם טבועים עמוק בתוך הנפש שלנו ומבטאים בצורה מטפורית את תהליכי ההתפתחות והמימוש העצמי שכל אחד מאיתנו חווה בחיים שלו.

 

משה רבנו, הארי פוטר ואודיסאוס, הם גיבורים שיצאו ל"מסע הגיבור" האישי שלהם.
למרות שכל אחד מהם חי בתקופה אחרת ובארץ אחרת, יש דמיון רב במסע שלהם.

לא משנה אם דיברו ביוונית, עברית או במבטא בריטי כבד, אם יצאו למסע מצויידים בטוגה, סנדלים תנ"כיות או על מטאטא מדגם נימבוס 2000.

 

במסגרת הטיפולית "הטירה התלויה" נתמקד בשבע תחנות משמעותיות
שנשענות על העקרונות המבניים והרגשיים כפי שחקר והגדיר  ג'וזף קמפבל.

שלבי מסע הגיבור בטיפול:
להרחבה יש ללחוץ על הערך 

1.העולם המוכר

השלב הראשון במסעו של הגיבור מתחיל בשגרת היומיום שלו.

הוא חי את חייו המוכרים. הם יכולים להיות חיים איומים כמו חייו האומללים של הארי פוטר אצל דודיו המרושעים, או סתם חיים צפויים ואפילו קצת משעממים…

העולם המוכר של הילד הגיבור שלנו הוא המציאות שלו. אולי הוא מתקשה בדיבור, בפעילות מוטורית, אולי הוא שמן מדי, עדיין זה המצב הטבעי כפי שהוא מכיר אותו ורגיל אליו, ויש סיכוי טוב שהוא אפילו לא מודע לבעייה שלו

2.הקריאה להרפתקה (סירוב זמני)

יום אחד נשמעת נקישה בדלת, מגיע מכתב מסתורי, חלום שאי אפשר להתעלם ממנו, או אלוהים שנגלה בתוך סנה בוער, הקריאה להרפתקה יכולה להגיע בצורות שונות ומגוונות, אך היא תמיד מפתיעה את הגיבור שלנו, ומטלטלת את עולמו המוכר והצפוי.

הקריאה להרפתקה אצל הילד הגיבור שלנו היא ברגע שמבשרים לו שהוא מתחיל טיפול.

במקרים רבים תגובת הגיבור לקריאה להרפתקה היא: תודה, אבל לא תודה! אני עסוק, אני לא מתאים וחוץ מזה, בימי שלישי ב17:00 יש פרק חדש של בוב ספוג!

3.מפגש עם המנטור

המדריך 

במסע הגיבור של הטיפול,המטפל הוא המנטור המדריך של הילד.

המדריך/המטפל פוגש את הילד במקומות הכי מאתגרים שלו וכאשר  הקשר הוא טוב בונה
ומצמיח  המדריך/המטפל נשאר דמות משמעותית שתלווה אותו כל חייו . כמו המורה האהוב שבזכותו
פתאום הבנו משהו חדש.

4.חציית הסף - הילד מבין מה הולך לקרות (מקבל את המפה) ומחליט לצאת למסע

הגיבור חוצה את הסף ברגע בו הוא עושה את הצעד הראשון שלו מהעולם הישן לחדש. הוא יוצא מביתו וסוגר אחריו את הדלת, הוא נכנס לארון ויוצא מצידו השני בנרניה הקסומה, הוא עולה על ספינת החלל, והדלת מאחוריו נטרקת… זהו. אין דרך חזרה.

גיבור הטיפול יחצה את הסף ברגע שהוא יקבל על עצמו את המשימה. כדי שיעשה זאת הוא צריך לדעת מה המשימה המוטלת עליו,  ובאיזו דרך עליו ללכת . חשוב להבין שהמטרה של הילד תהיה שונה מהמטרה של ההורה והמטפל . המטרה תדבר בשפתו כדי שתהיה מובנת לו. 
 

מסע הגיבור - תרשים

5.עולם ההרפתקה - אויבים, מכשולים, אתגרים וגם עזרה והכוונה

ברוכים הבאים לעולם שלא הכרתם.

כשהגיבור מתחיל במסע, אירוע רודף אירוע, דמויות חדשות מופיעות ונעלמות, הוא מוצא חפצים קסומים, ונלכד במלכודות , הוא נתקל בדרקונים ומכשפות, במדריכים מופלאים, ופיות. וזוכר תמיד, מה המשימה שלו. להציל את הנסיכה, לשחרר את הממלכה, להרוג את הדרקון או להעביר את בני ישראל ממצריים לארץ המובטחת.

במסע הגיבור בטיפול הילד מתמודד עם הקשיים שלו.

עליו להתמודד עם מטלות שמותחות את היכולת שלו, להשתדל ולהתאמץ במקומות מאתגרים, להלחם בקושי עצמו ולפעמים גם בפחד, בספק ובתחושת הבדידות. 

6.המבחן הגדול והאוצר

בסופה של ההרפתקה מחכה לגיבור המבחן הגדול ביותר. הדרקון שמפריד בינו לבין האוצר.

המסע שעבר הכין את הגיבור למה שיבוא עכשיו, אך האם זה יספיק?

ברגע האמת הגיבור חייב לאזור את כל כוחו, תעצומות הנפש, יכולתו הפיסית וחוסנו הנפשי כדי לעמוד במשימה.

הוא רוצה את זה יותר מתמיד. גורל הנסיכה ועתיד הממלכה נמצאים בידיו, והוא יכול לעשות רק דבר אחד. לנצח.

7.חזרה הביתה - המתנה האמיתית

בגמר המסע הגיבור חוזר הביתה, והוא כבר אינו האדם שהיה. הוא התחזק במהלך המסע ,  הוא למד דברים חדשים, הוא השתפר והתקדם הוא נמצא במקום אחר ממנו התחיל את המסע.

בשלב הזה הוא מגלה מתנה נוספת שקיבל, היכולת להיות השראה לילדים אחרים.

המטרה: להכניס את הילד לעולם הקסום של הסיפור ולייצר אצלו עניין וחיבור רגשי

המסר לילד : המסע יהיה כייף, אך גם מאתגר 

איך זה יתבצע בפועל?

1- הילד שלכם יקבל הזמנה  לצאת למסע . הוא יקבל מכתב ויצטרך להסכים למסע ולהתחייב ב"חתימה".

2-הילד שלכם יקבל את אביזרי המסע . מפה ענקית, קלפים, ועוד המון הפתעות.

3- הילד בוחר לעצמו דמות שתשמש את הייצוג שלו במפה.

4- חשוב לזכור! קשיים במהלך טיפול הם תופעה טבעית והם חלק מהדינמיקה של טיפול, המעמת אותנו עם החולשות שלנו. חשוב להזכיר את הקשיים בתחילת התהליך כדי שהילד יהיה מוכן לכך. המסר הוא : יהיו רגעים קשים או מאתגרים וזה בסדר. לילד חסרה המיומנות  לתקשר קושי –קושי לרוב יתבטא  בביטוי התנהגותי  כמו : חוסר עניין, דחייה ,המנעות, כעסים וכו.

5- הטירה התלויה -יציאה למסע -הסיפור האינטראקטיבי, סיפור המסגרת שילווה את הילד במשך 12 מפגשים ויכלול את הפעילות בקליניקה ובבית.

7- האימון בבית- העבודה בבית מחוללת את הסיפור לכן רק כאשר הילד יעשה את התרגילים והמשימות שקיבל   הוא יוכל להתקדם בסיפור בקליניקה.

8-במהלך המסע יהיו רגעים בהם הילד מוקף "עוזרים", ויהיו רגעים שבהם הוא חייב להתמודד לבד. אל תשכחו שהצמיחה הכי גדולה קשורה בחוויה של להצליח לבד. לכן יהיו רגעים בהם תהיו נוכחים ויהיו רגעים בהם תתבקשו לאפשר לו להתמודד בעצמו.

9-אחד הדברים שהילד ילמד בטיפול הוא לקחת את האחריות לאימון בבית. על מנת להקל עליכם ההורים, וליצור מסגרת נוחה ומאפשרת, מומלץ לקבוע מראש את זמני התרגול  בשיחה משותפת ילד הורה ומטפל. 

 

 

הורים יקרים אתם מוזמנים לצאת למסע המרגש של הילד הגיבור שלכם, וללוות את התהליך ממקום של העצמה, גילוי, חשיפת הכוחות הקיימים בו. ואולי גם תגלו גם על עצמכם משהו חדש

בהצלחה ומסע נעים

 

WOWMOM

 

להתראות …
טלי וגלית